written by נכתב ע"י אופיר שץ | FutureValue


מדדים להשוואה בין קרנות הפנסיה

מרבים הקוראים שמגיעים לכאן סביר להניח השכילו להבין כי קרן פנסיה היא תוכנית שאכן באה בחשבון בתכנון הפנסיוני שערכו בעיקר לאחר השינויים הרגולטוריים שנכנסו לתוקף השנה (2013) ע"י פרופ' עודד שריג, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר.

בעידן בו נכנס לתוקף חוק פנסיה חובה אשר חל על כלל אזרחי מדינת ישראל, בעידן בו עמיתים שפעילים ומשויכים כבר לקרן פנסיה כל שהיא, רוצים להבין מהם המדדים החשובים באמת שצריך לבחון טרם בחירתם והצטרפותם לקרן. אנו מאמינים כי, רוב רובה של האוכלוסייה החוסכת, מעוניינת להיות בטוחה ככל האפשר כי אכן פעלה נכון ועשתה את הבחירה הנכונה באופן שכספיהם ינוהל אם בנאמנות ובמקצועית רבה, עד יום יציאתם לפנסיה.

לכן, בחרנו לפרוש לפניכם מספר מדדים שיאפשרו לכם לבחון ולהשוות בצורה מקיפה ומקצועית מנקודת מבטינו המקצועית והמקיפה איזו היא קרן הפנסיה המתאימה ביותר לכם. כך תוכלו לדעת כי עשיתם את הבחירה הנכונה ולהיות משוכנעים כי אתם במקום הנכון. זכרו כי, בשל היות העולם הפנסיוני דינמי, יש לערוך בחינה תקופתית מעת לעת ולבחון מדדים אלה שוב. תוכלו גם להיעזר בשירותנו בשמחה.

מאמרים שיכולים לעניין אתכם

חשוב לציין כי מדובר בהשוואה של קרנות הפנסיה החדשות

עלויות/דמי ניהול

תוכניות הפנסיה החדשות אשר החלו מ-1/4/2005, הסדירו את מבנה גביית דמי הניהול בקרנות הפנסיה החדשות.
על פי המבנה החדש, יכולות החברות המנהלות של קרנות פנסיה חדשות לגבות דמי ניהול מנכסי הקרן (מהצבירה) בשיעור שנתי של עד 0.5%
ויהיו רשאיות לגבות עד 6% מהתשלומים המופקדים בקרן (מהפרמיה החודשית ) במקום 8% מה שהיה נהוג עד אותם ימים.

עלויות אלו הן אכן מהנמוכות מבין המוצרים הפנסיוניים המוצעים בשוק.

לכל אחד מכם הקשורים או לא קשורים למעסיק כל שהוא בעל הטבות מול קרן הפנסיה, יש את המקום להתמקח על דמי הניהול. סביר להניח כי דמי ניהול הניתנים למעסיק, יהיו נמוכים יותר בהשוואה לקופות ללא הסכם אך שווה לבחון זאת במקביל.

ע"מ לבחון זאת לעומק טרם הצטרפותכם לקרן כל שהיא, אתם מוזמנים להיוועץ עימנו לאור הניסיון שלנו. בדרכם לבחון את מרכיב דמי הניהול וגובה ההנחה הסבירה שניתן לקבל, חשוב לקחת בחשבון מספר קריטריונים אשר בהחלט יכולים לסייע לכם טרם המיקוח.
MadadimPensia

דוגמא
מה גודל הארגון אליו אתם שייכים- פרמטר זה בהחלט משפיע. אנו יכולים לייעץ ע"פ מספר העובדים באירגונכם אשר פעילים באותה הקרן הנדרשת.

לעיתים אני מוצא את עצמי מול השאלה: מדוע לא ניתן לקבל הנחה בדמי הניהול?

"אנחנו ארגון די גדול ומכובד". זה בסדר אבל עדיין לא מספיק.

חשבתם כמה עובדים בארגון שלכם פעילים, שקרן הפנסיה שאתם חפצים בה מכירה אותם? או לחילופין חברכם המועסק בחברה אחרת, מקבל הטבה בארגון שהוא קטן יותר משלכם. זה בסדר אבל, ישנם מספרים פרמטרים חשובים שצריך לבחון שמנסיוננו תוכלו להכין את עצמכם טוב יותר.

יתכנו מצבים בהם תקבלו תשובה שלא תספק אתכם וע"פ נסיוננו נמליץ לפנות לקרן אחרת ולהצטרף בלי לפגוע בזכויותכם.

כאשר מוזכר כאן נושא הצבירה, כוונתנו היא לכלל הכספים הצבורים בקופה. דמי ניהול מצבירה, כוונתנו לאחוז דמי ניהול מסך כל הכסף הצבור. חשוב לזכור, ככל שאתם נמצאים בשלב די מתקדם בחסכון, חשוב לשים לב למרכיב זה שעשוי להיות משמעותי עבור חסכונכם היום ובעתיד. חישובים אלו די מורכבים אבל ניתנים לניתוח כדאיות המשך החברות בקרן.

דמי ניהול מפרמיה הכוונה לשיעור דמי הניהול הנגבים חודש בחודשו מההפקדות החודשיות. מרכיב זה מושפע מגובה השכר ושיעור ההפרשות.

exampleדוגמא
שכרכם הנוכחי: 10,000 ש"ח
שיכור ההפרשות: 19.833% (בנויים מאחוז פיצויים+תגמולי מעסיק+תגמולי עובד)
דמי ניהול מפרמיה: 6%
מידי חודש ייגבו: 10,000X19.833% X 6% = ₪ 118.99חשוב לשים לב למרכיב זה במקרים בהם שכרכם גבוה. גובה ההפרשות סביר להניח דומה בין אם שכרכם גבוה או נמוך לכן פחות אתייחס כאן
לא ברור? יש לכם שאלות? אתם מוזמנים לפנות אלינו ונשמח לענות

שירות

נושא השירות הוא נושא חשוב לא פחות. בעידן זה בו הלקוח ניצב מול תוכניות די מורכבות ודינמניות המנוהלות לאורך מספר רב של שנים , אשר מצריכות שינויים תקופתיים והתאמת המוצר הפנסיוני בשל: שינוי מקום תעסוקה, שינוי שכר, סטטוס משפחתי, העברת כספים בין קרנות פנסיה במטרה להגדיל את הזכויות והחיסכון, הפקדות שוטפות ובקרה. וכן, קבלת מידע ומענה לשאלות, טיפול והסבר בנוגע לדוחות רבעוניים ושנתיים המתגלים אי התאמות המתקבלים בדואר ובמייל, כל אלו (וזו רק חלק מהרשימה), דורשים רמת שירות גבוהה באמצעות יצירת קשר פרונטלי או טלפוני.

היעדר שרות סביר יכול בהחלט לגרור אחריו תסכול ואף אובדן עצות שלא מעט חווים זאת היום אשר מוביל לעיתים לפגיעה בחסכון ובזכויות העמית.

לעיתים אנו ממעיטים בערכו של השירות אך כאן חובתנו להדגיש שיש לשים לב. ריכזנו כאן עבורכם מידע רחב על מרכזי השירות, טלפונים, כתובת ושעות מענה ע"מ שברגע האמת או טרם הצטרפותכם תוכלו לבצע פנייה במטרה לבחון את רמת השירות. ע"י כלי שפיתחנו, תוכלו להסתייע למדוד את רמת הקופה

בסיכומו של יום, מצפה הלקוח לקבל את השירות המגיע לו והקרן את מתן המענה ברמה הטובה ביותר.

תשואות

למרכיב התשואות חשיבות רבה על כספי העמיתים. לכן, נדרשת כאן הבחנה מקצועית ועמוקה. הבחנה שגויה בהחלט יכולה לפגוע בחסכון באופן ישיר במיוחד שמדובר בחסכון ארוך טווח.

בבואנו לדלות מידע אודות תשואות הקרן עלינו לשים לב ל-2 מרכיבים עיקריים:

הראשונה היא תשואה ישירה מהרכבת ובניית תיק השקעות נכסי קרן הפנסיה. כאן לרוב הרכב תיקי ההשקעות די דומות בייחוד שמחויבות כולן להשקיע 30% מנכסי הקרן.

השנייה אך חשובה לא פחות היא התשואה הדמוגרפית, כאן נמדדת הנהלת הקרן בניהול איזון אקטוארי נכון הנובע מסטיות בפועל מן ההנחות הדמוגרפיות.

בפרקים קודמים הרחבנו על נושא ניהול הסיכונים אשר חשופה להם הקרן. קרן הפנסיה מלבד היותה קופה לחסכון פנסיה בעתיד, תפקידה לספק הגנות ביטוחיות כדוגמא: הגנה מפני נכות ומפני מוות.

ניהול סיכונים לא נכון ולא מקצועי של הגנות אלו, אשר אחד המקורות הבולטים הוא בחישוב העלויות עבור הגנות אלו אשר מתגלים כלא מדוייקים מאוחר יותר.

אי לקיחה בחשבון את מספר מקרי מוות, נכות, תוחלת החיים הצפויים באמת, בהחלט ניתן לראות גרעון אקטוארי.
לדוגמא: אחד הפרמטרים לצפות זאת היא ע"י סינון סוג האוכלוסיה המצטרפת ועל זאת נרחיב תחת "אופי האוכלוסיה בקרן"

מנגד, עודף אקטוארי יכול לנבוע ממצב הפוך בו האוכלוסייה כשירה יותר מבחינת מצב בריאותי.

קראו עוד בהרחבה

מאמר שיכול לעניין אתכם בנושא - עודף/גירעון אקטוארי בקרנות הפנסיה החדשות

עוד פרמטר חשוב שיש לקחת בחשבון כשבוחרים בקרן פנסיה
קראו עוד בהרחבה

מדי שנה לפחות ייערך מאזן אקטוארי מלא ומפורט. זהו מנגנון איזון אוטומטי הנועד להשוות את שווי הנכסים לגודל ההתחייבויות על–ידי הקטנתן או הגדלתן של ההתחייבויות.

עודף או גירעון של הנכסים בפועל לבין ההתחייבויות הקרן ייחשב לתשואה חיובית או שלילית. ניתן להסיק מכך כי, כאשר ההתחייבויות עולות על ערכם של הנכסים, נוצר גרעון וההיפך.

כל זאת יופעל לתאריך הדו"ח הכספי, ובו תירשם יתרת הזכאות הכספית האישית של העמיתים (התחייבויותיה) בהתאם . אלו הן הזכויות המעודכנות של כלל העמיתים בקרן ביחס לנכסים שצברה הקרן בפועל.

כך בעצם שני המרכיבים, נכסים מול התחייבויות , פועלים כאשר נכסי הקרן ישמשו במידת הצורך לכיסוי התחייבויותיה.
לסיכום, עודף או גרעון אקטוארי בהחלט יכולים להעיד על רמת הניהול גבוהה של הקרן. אתם מוזמנים לבחון את טבלת שיעור העודף או הגירעון האקטוארי בקרנות פנסיה חדשות.

חשוב לציין כי, כל שינוי בלוח ייעשה באישורו של הממונה על שוק ההון והביטוח.

הגוף המנהל

בבואנו להצטרף לקרן הפנסיה, לא ניתן להתעלם מקריטריון זה. זהו קריטריון חשוב אך נימנה עם קבוצת הקריטריונים הפחות משפיעים. כאשר גוף עסקי מבקש לנהל קרן פנסיה בישראל הוא נדרש לקבל רישיון לחברה מנהלת. בין היתר תפקידה לנהל בעבור החוסכים את ההשקעות ולספק את השירות הנדרש.

אופן הניהול מחייב הפרדה מלאה של: נכסי קרן הפנסיה מנכסי החברה המנהלת וזאת נכון גם לגבי ההתחייבויות שלהן.

למה הכוונה? כספי העמיתים הנמצאים בקרן הפנסיה (הנכסים) מחוייבים להיות מנוהלים בחשבון נפרד, כלומר, החברה המנהלת מחויבת לנהל את החשבון בנאמנות. כל הפעילות של החברה המנהלת, לרבות ההתחייבויות שלה (בדומה לכל עסק אחר) כמו תשלומי שכר, הוצאות מימון תפעול וכד' – מופרדים מהתחייבויות ומנכסי קרן הפנסיה (השקעות כספי העמיתים).

לכל קרן פנסיה יש תקנון שהוא מסמך המסדיר את כל החובות והזכויות של החוסכים בקרן הפנסיה. החברה המנהלת את קרן הפנסיה חייבת לפעול על פי התקנון שמבטיח זכויות שוויוניות לכל החוסכים בקרן, ואינה רשאית לשלם תשלום שאינו בהתאם לתקנון.

בבואנו לבחור גוף מנהל נתמקד בגוף בעל איתנות פיננסית, בעל צוות ניהולי בכיר מנוסה, גוף המסונף לחברות נוספות, בעל וותק המעיד על יציבות לאורך שנים המעיד על שליטה בתחום וכן נבחן את מידת חשיפתו לביקורת חיצונית. כל אלה בהחלט יכולים להעיד על חוסנה של הקרן. פועל יוצא מזה בין היתר הוא הקטנת התלות במבטחי משנה (מגה ארגונים בתחום הביטוח לרוב מרוכזים באירופה וארה"ב) מה שיביא להגנה טובה יותר על העמיתים בקרן.